Informacja starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy

Informacja starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy


Do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca co do zasady konieczne jest uzyskanie przez pracodawcę informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy. Informacja ta jest wydawana z uwzględnieniem pierwszeństwa dostępu do rynku pracy dla obywateli polskich oraz niektórych cudzoziemców (wskazanych w art. 87 ust. 1 pkt 1-11 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Jak uzyskać informację starosty?

Wniosek o wydanie informacji pracodawca składa do urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca. W przypadku gdy specyfika pracy wykonywanej przez cudzoziemca nie pozwala na wskazanie głównego miejsca jej wykonywania, powinien to być urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi. Złożone dokumenty powinny zawierać:

• wniosek o wydanie informacji starosty
• ofertę pracy na urzędowym formularzu
• informację o wyrażeniu zgody pracodawcy na kierowanie do niego kandydatów spełniających wymagania określone w ofercie pracy

Co istotne, w toku postępowania starosta nie bierze pod uwagę wskazanych w ofercie pracy wymagań, jeżeli są one zaniżone lub zawyżone w stosunku do pracy, którą cudzoziemiec ma wykonywać.

Jak wygląda postępowanie w urzędzie pracy o wydanie informacji braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych?

Jeżeli warunkiem wydania przez wojewodę zezwolenia na pracę jest uzyskanie przez podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych, właściwy urząd pracy:

1. przyjmuje od wnioskującego pracodawcy ofertę pracy;
2. niezwłocznie sprawdza, czy wśród osób zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy są kandydaci spełniający wymagania określone w ofercie pracy;
3. informuje podmiot składający ofertę pracy o liczbie kandydatów spełniających wymagania określone w ofercie pracy,
4. w uzgodnieniu z podmiotem składającym ofertę pracy kieruje do niego kandydatów spełniających wymagania określone w ofercie pracy;
5. dokonuje analizy wysokości proponowanego wynagrodzenia w odniesieniu do wysokości wynagrodzenia w takim samym lub porównywalnym zawodzie lub rodzaju pracy;
6. wydaje podmiotowi powierzającemu wykonywanie pracy cudzoziemcowi informację na temat możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi w terminie:
a) nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia oferty pracy w powiatowym urzędzie pracy, jeżeli z analizy rejestrów bezrobotnych i poszukujących pracy nie wynika, że istnieje możliwość zorganizowania rekrutacji,
b) nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia oferty pracy w przypadku organizowania rekrutacji wśród bezrobotnych i poszukujących pracy,
7. w przypadku, gdy wydał informację o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi, kieruje kandydatów spełniających wymagania określone w ofercie pracy, niebędących obywatelami polskimi i cudzoziemcami, o których mowa w art. 87 ust. 1 pkt 1–11 ustawy, do podmiotu składającego ofertę pracy, w uzgodnieniu z tym podmiotem.

Kiedy Wojewoda wydaje zezwolenie na pracę bez konieczności uzyskania informacji starosty?

Informacja starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy nie jest wymagana gdy:

• zawód, w którym cudzoziemiec ma wykonywać pracę lub rodzaj pracy, która ma być mu powierzona znajduje się w wykazie zawodów i rodzajów pracy określonym przez wojewodę właściwego ze względu na główne miejsce wykonywania pracy: „Wykaz zawodów i rodzajów pracy, w stosunku do których wydawanie zezwolenia na pracę nie wymaga uwzględnienia informacji starosty”;
• wydawane jest przedłużenie zezwolenia na pracę dla tego samego cudzoziemca i na tym samym stanowisku;
• brak takiej konieczności wynika z odrębnych przepisów.

Ponadto, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej, informacja starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy nie jest wymagana w przypadku cudzoziemca, który w okresie bezpośrednio poprzedzającym złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę był zatrudniony przez okres nie krótszy niż 3 miesiące u tego samego pracodawcy i na tym samym stanowisku zgodnie z oświadczeniem o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisanym do ewidencji oświadczeń, o którym mowa w art. 87 ust. 3 lub 4 ustawy – pod warunkiem przedstawienia:

• oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wpisanego do ewidencji oświadczeń;
• umowy o pracę;
• dokumentów potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne.

 << powrót do strony głównej >>

Informujemy, iż niniejsza strona zapisuje pliki cookie na Twoim komputerze. Pozostając na tej stronie, wyrażasz na to zgodę.
Polityka cookies Zamknij